13 Mayıs 2015 Çarşamba

Bloglara Yönelik Rapor

                                        Türkçe Eğitiminde Blog Kullanımı
   Değişen ve gelişen dünyada teknolojinin her geçen gün ilerlemesi ve insan hayatını kolaylaştıran bir unsur olduğu inkar edilemez bir durumdur. Bilgisayar, internet, akıllı telefonlar barındırdıkları özelliklerle hayatımıza birçok olumlu katkıda bulunuyorlar ve bulunmaya da devam edecekler.

   İnternetin sağladığı bir özellik olan bloglar Türkçe eğitiminde kullanılabir mi?  Pek tabi kullanılabilir. Hiçbir şeyin yeriinde durmadığı sürekli gelişen dünyada eğitim neden kendini revize etmesin neden yerinde saysın? 21. Yüzyılın geldiği nokta da artık bizde teknolojinin internetin nimetlerinden yararlanmalıyız. Blogların kullanımı da internetin bize sunduğu bir nimettir. 

Türkçe eğitiminde bloglar çok rahat bir şekilde kullanılabilir ve son derece olumlu sonuçlar alınabilir. Ücretsiz bir şekilde internet üzerinden ulaşılabilen bir blogla hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin eğitim öğretim süreçleri iyileştirilebilir, çok güzel ve farklı imkânlar öğrencilere basit bir şekilde sunulabilir.  Peki blogları Türkçe öğretiminde nasıl kullanabiliriz ve yarar sağlayabilir miyiz, öğrenciye öğretmene ne gibi faydalar sağlar ?
   Derste paylaşılan bir metni her öğrenci anlayamaz kimi acıkmış kimi uykusunu alamamış v.s. olabilir, blog kullanımında ise her öğrenci o metne istediği zaman ulaşır ve istediği kadar inceler. Sınıflar kalabalık ve bir etkinlik yapılacakken herkese söz vermek imkânsız bir hal alıyor öğretmenin her öğrenciye söz vermesi ve onlara dönüt vermesi çok güç fakat bloglarda öğretmen öğrencilerle birebir iletişime geçebilir öğrencilerin paylaşımlarına dönüt verebilir bu durum eğitimde çok önemli bir atılımdır. Öğretmenin her öğrenciyle ilgilenmesi ve her öğrencinin durumundan haberdar olması sınıf ortamında güç bir durumdur. Her öğrencinin anlama becerisi aynı değildir. Bir dil bilgisi konusunu bir öğrenci kırk kırk beş dakika da anlayabilirken başka bir öğrenci ikinci hatta üçüncü derste ancak öğrenebilir. Bir derste anlayan öğrenciyle devam edilse diğer anlamayan öğrenci heba olacak anlamayan öğrenci ile devam edilse anlamış olan öğrenci için zaman kaybı olacak işte blog kullanımı bunu da bitirmiş durumda konuyu kavrayamamış olan öğrenciye blog üzerinden çeşitli materyaller gönderilerek onun evde anlayabileceği dilediği şekilde çalışarak diğer arkadaşlarına yetişmesi       sağlanır.    

 Çekingen utangaç öğrenciler her sınıfta mevcuttur. Öğretmenin sorduğu bir soruyu ya da yapmasını istediği bir çalışmayı sınıf ortamında yapamaz sıkılır, bunalır, heyecanlanır istenilen sonucu veremez. Halbuki o öğrenci donanım olarak son derece iyi ve kendisinden istenen şeyleri çok rahat yapabilecek bilgiye birikime sahiptir. Blog kullanımında bu tür öğrenciler bilgisayar başında diledikleri gibi sorulara cevap verirler ve istenenleri yerine getirebilirler bu durum bu tür öğrencilere blogların sağladığı çok önemli bir imkandır. Ayrıca blog kullanımı, derse güdülenememiş öğrencilerin derste işlenen konuyu kaçırmalarını önler evde blog sayesinde konuyu öğrenip bir sonraki derse arkaşlarının seviyesine çıkarak gelmesini sağlar.


Bir Türkçe öğretmeni blog kullanarak normalden daha fazla sayıda öğrenciye sesini duyurabilir ve böylelikle blog sayesinde daha geniş kitlelere daha etkili bir şekilde ulaşabilir. Blogların sağladığı bir başka olumlu yön ise eğitim öğretim okulda bitmez evde de devam eder. Öğretmen işlenen dersle ilgili bir sesi, görüntüyü, grafiği öğrencilerle paylaşarak bilgilerini pekiştirir. Bir sonraki dersle alakalı bir konu hakkında şiir, yazı, hikaye v.b. ürünleri blogta paylaşarak öğrencilerin konuya hakim bir şekilde derse gelmelerini sağlar. Blogta bir yazısını, şiirini, hikayesini paylaşan bir öğrenci arkadaşları ve öğretmeni tarafındn yazısı hakkında güzel yorumlar ve beğeniler alınca öğrencinin özgüveni yerine gelir ve artık yazı yazmaya daha istekli bir hale bürünür. Bir Türkçe öğretmeni düşünelim kompozisyon ödevi verdi ve herkes yaptı öğretmene teslim etti, peki herkes kendi yazdığından başka bir kompozisyon görmedi artıları neler eskileri neler bilmiyor farklı düşünce yapılarını tanımıyor öğrenemiyor. Öğrenciler ödevlerini kendi bloglarında paylaşırlarsa öğrenciler birbirlerinin kompozisyonu okur farklı bakış açıları görür ve tanırlar. Birbirlerine eleştiride bulunan öğrenciler arasında bir tartışma ortamı oluşur. Öğrencilerin büyük çoğunluğu ödevlerden hoşlanmaz ama blogtan verilen bir ödeve kağıt kalem olmadığı için daha sıcak ve önyargısız bakabilir hatta internet ve bilgisayarın olması öğrencinin ilgisini çekip ödevi eğlenerek yararlı bir şekilde yapmasını sağlayabilir. Türkçe derslerinde blog kullanımı sayesinde öğrencilerin okuma, yazma ve eleştirel düşünme becerileri gelişmekle birlikte öğrencilerin farklı bakış açılarına sahip olmalarına yardımcı olur. Türkçe eğitiminde blog kullanımı sayesinde eğitim zaman ve mekandan bağımsız bir şekilde nerede istenirse çevrimiçi olunan her yerde eğitim devam eder bu durum eğitim için son derece olumlu bir haldir. Adeta internetin olduğu her yer sınıf olacaktır.


Türkçe eğitiminde blog kullanımı sadece öğrenciler için değil öğretmenler içinde son derece kolaylık sağlıyor ve öğretmenlerin verdiği eğitimin kalitesinin artmasını gerçekleştiriyor. Öğrencilerin verdiği ödevlerin bloglarda hazır durumda olması ödevlerin kaybolmasını v.s önlemektedir. Öğretmene istediği zaman açıp okuyup rahat bir şekilde notlandırma yapabilme imkânı vermektedir. Eğer sınıfta herkesin dosyasını bir anda alıp okumaya kalkan bir öğretmen bir noktadan sonra zorlanır ve yığılan ödevleri gerektiği gibi inceleyemez. Ayrıca bloglarda yer alan ödevleri veliler istedikleri gibi görür ve çocuklarının durumlarından haberdar olurlar. Öğretmen ise belli bir periyotta verilen ödevleri inceleyebilir ve öğrencilerin belli becerileri kazanıp kazanmadıklarını gözlemleyebilir bu da geleneksel sistemde çok zor olan bir durumdur fakat blog kullanımıyla gayet basit bir şekilde gerçekleştirilebilir. Blog kullanımında en önemli dezavantaj öğrencilerin bir bilgisayar ve daha önemlisi internet bağlantısına sahip olmamalarıdır. Ne yazık ki her evde internet bağlantısı ve bilgisayarın olmaması blog kullanımını zorlaştırmaktadır. Daha sonra internete erişebilen öğrencilerin zararlı sitelere erişebiliyor olmaları öğrencilerin ahlak yapılarına zarar verebilir. Bilgisayar kullanmaktan kaynaklı çeşitli sağlık problemleriyle öğrenciler karşılaşabilir, mesela göz bozukluğu, bel ağrısı gibi. Öğrenciler internetteki uygunsuz sayfalara yönelip zararlı kişilerle tanışabilir ve daha birçok etkenle karşılaşıp kişisel gelişimleri olumsuz etkilenebilir. Türkçe eğitiminde blog kullanımı özellikle de öğrenciler açısından son derece faydalı bir uygulamadır. İmkanlar elverdiği takdirde yukarıda bahsettiğim ve daha nice Türkçe dersinin amacı olan kazanımlar öğrencilere blog kullanımı sayesinde kazandırılabilir. 




Kurmuş olduğum blogun adresi:  http://yenidijital.blogspot.com.tr/ 






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder