Türkçe
Eğitiminde Blog Kullanımı
Değişen ve gelişen dünyada teknolojinin her
geçen gün ilerlemesi ve insan hayatını kolaylaştıran bir unsur olduğu inkar
edilemez bir durumdur. Bilgisayar, internet, akıllı telefonlar barındırdıkları
özelliklerle hayatımıza birçok olumlu katkıda bulunuyorlar ve bulunmaya da
devam edecekler.
İnternetin sağladığı bir özellik olan bloglar
Türkçe eğitiminde kullanılabir mi? Pek
tabi kullanılabilir. Hiçbir şeyin yeriinde durmadığı sürekli gelişen dünyada
eğitim neden kendini revize etmesin neden yerinde saysın? 21. Yüzyılın geldiği
nokta da artık bizde teknolojinin internetin nimetlerinden yararlanmalıyız. Blogların
kullanımı da internetin bize sunduğu bir nimettir.
Türkçe
eğitiminde bloglar çok rahat bir şekilde kullanılabilir ve son derece olumlu
sonuçlar alınabilir. Ücretsiz bir şekilde internet üzerinden ulaşılabilen bir blogla
hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin eğitim öğretim süreçleri
iyileştirilebilir, çok güzel ve farklı imkânlar öğrencilere basit bir şekilde
sunulabilir. Peki blogları Türkçe
öğretiminde nasıl kullanabiliriz ve yarar sağlayabilir miyiz, öğrenciye
öğretmene ne gibi faydalar sağlar ?
Derste paylaşılan bir metni her öğrenci
anlayamaz kimi acıkmış kimi uykusunu alamamış v.s. olabilir, blog kullanımında
ise her öğrenci o metne istediği zaman ulaşır ve istediği kadar inceler.
Sınıflar kalabalık ve bir etkinlik yapılacakken herkese söz vermek imkânsız bir
hal alıyor öğretmenin her öğrenciye söz vermesi ve onlara dönüt vermesi çok güç
fakat bloglarda öğretmen öğrencilerle birebir iletişime geçebilir öğrencilerin
paylaşımlarına dönüt verebilir bu durum eğitimde çok önemli bir atılımdır.
Öğretmenin her öğrenciyle ilgilenmesi ve her öğrencinin durumundan haberdar olması
sınıf ortamında güç bir durumdur. Her öğrencinin anlama becerisi aynı değildir.
Bir dil bilgisi konusunu bir öğrenci kırk kırk beş dakika da anlayabilirken
başka bir öğrenci ikinci hatta üçüncü derste ancak öğrenebilir. Bir derste
anlayan öğrenciyle devam edilse diğer anlamayan öğrenci heba olacak anlamayan
öğrenci ile devam edilse anlamış olan öğrenci için zaman kaybı olacak işte blog
kullanımı bunu da bitirmiş durumda konuyu kavrayamamış olan öğrenciye blog
üzerinden çeşitli materyaller gönderilerek onun evde anlayabileceği dilediği
şekilde çalışarak diğer arkadaşlarına yetişmesi sağlanır.
Bir
Türkçe öğretmeni blog kullanarak normalden daha fazla sayıda öğrenciye sesini
duyurabilir ve böylelikle blog sayesinde daha geniş kitlelere daha etkili bir
şekilde ulaşabilir. Blogların sağladığı bir başka olumlu yön ise eğitim öğretim
okulda bitmez evde de devam eder. Öğretmen işlenen dersle ilgili bir sesi,
görüntüyü, grafiği öğrencilerle paylaşarak bilgilerini pekiştirir. Bir sonraki
dersle alakalı bir konu hakkında şiir, yazı, hikaye v.b. ürünleri blogta
paylaşarak öğrencilerin konuya hakim bir şekilde derse gelmelerini sağlar. Blogta
bir yazısını, şiirini, hikayesini paylaşan bir öğrenci arkadaşları ve öğretmeni
tarafındn yazısı hakkında güzel yorumlar ve beğeniler alınca öğrencinin
özgüveni yerine gelir ve artık yazı yazmaya daha istekli bir hale bürünür. Bir
Türkçe öğretmeni düşünelim kompozisyon ödevi verdi ve herkes yaptı öğretmene
teslim etti, peki herkes kendi yazdığından başka bir kompozisyon görmedi
artıları neler eskileri neler bilmiyor farklı düşünce yapılarını tanımıyor
öğrenemiyor. Öğrenciler ödevlerini kendi bloglarında paylaşırlarsa öğrenciler
birbirlerinin kompozisyonu okur farklı bakış açıları görür ve tanırlar.
Birbirlerine eleştiride bulunan öğrenciler arasında bir tartışma ortamı oluşur.
Öğrencilerin büyük çoğunluğu ödevlerden hoşlanmaz ama blogtan verilen bir ödeve
kağıt kalem olmadığı için daha sıcak ve önyargısız bakabilir hatta internet ve
bilgisayarın olması öğrencinin ilgisini çekip ödevi eğlenerek yararlı bir
şekilde yapmasını sağlayabilir. Türkçe derslerinde blog kullanımı sayesinde
öğrencilerin okuma, yazma ve eleştirel düşünme becerileri gelişmekle birlikte
öğrencilerin farklı bakış açılarına sahip olmalarına yardımcı olur. Türkçe
eğitiminde blog kullanımı sayesinde eğitim zaman ve mekandan bağımsız bir
şekilde nerede istenirse çevrimiçi olunan her yerde eğitim devam eder bu durum
eğitim için son derece olumlu bir haldir. Adeta internetin olduğu her yer sınıf
olacaktır.
Türkçe
eğitiminde blog kullanımı sadece öğrenciler için değil öğretmenler içinde son
derece kolaylık sağlıyor ve öğretmenlerin verdiği eğitimin kalitesinin
artmasını gerçekleştiriyor. Öğrencilerin verdiği ödevlerin bloglarda hazır
durumda olması ödevlerin kaybolmasını v.s önlemektedir. Öğretmene istediği
zaman açıp okuyup rahat bir şekilde notlandırma yapabilme imkânı vermektedir.
Eğer sınıfta herkesin dosyasını bir anda alıp okumaya kalkan bir öğretmen bir
noktadan sonra zorlanır ve yığılan ödevleri gerektiği gibi inceleyemez. Ayrıca bloglarda
yer alan ödevleri veliler istedikleri gibi görür ve çocuklarının durumlarından
haberdar olurlar. Öğretmen ise belli bir periyotta verilen ödevleri
inceleyebilir ve öğrencilerin belli becerileri kazanıp kazanmadıklarını
gözlemleyebilir bu da geleneksel sistemde çok zor olan bir durumdur fakat blog
kullanımıyla gayet basit bir şekilde gerçekleştirilebilir. Blog kullanımında en
önemli dezavantaj öğrencilerin bir bilgisayar ve daha önemlisi internet
bağlantısına sahip olmamalarıdır. Ne yazık ki her evde internet bağlantısı ve
bilgisayarın olmaması blog kullanımını zorlaştırmaktadır. Daha sonra internete
erişebilen öğrencilerin zararlı sitelere erişebiliyor olmaları öğrencilerin
ahlak yapılarına zarar verebilir. Bilgisayar kullanmaktan kaynaklı çeşitli
sağlık problemleriyle öğrenciler karşılaşabilir, mesela göz bozukluğu, bel
ağrısı gibi. Öğrenciler internetteki uygunsuz sayfalara yönelip zararlı kişilerle
tanışabilir ve daha birçok etkenle karşılaşıp kişisel gelişimleri olumsuz
etkilenebilir. Türkçe eğitiminde blog kullanımı özellikle de öğrenciler
açısından son derece faydalı bir uygulamadır. İmkanlar elverdiği takdirde
yukarıda bahsettiğim ve daha nice Türkçe dersinin amacı olan kazanımlar
öğrencilere blog kullanımı sayesinde kazandırılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder