13 Mayıs 2015 Çarşamba

Toondoo ile Dijital Karikatürler Hazırlama

                                         Türkçe Derslerinde Karikatür Kullanımı

   Öncelikle karikatürün nedir, bu sorunun cevabını vermek gerekir. Karikatür: Bir kişide bir grupta ya da bir toplumdaki olumsuzlukları, yanlışları eleştirel bir dille ortaya koyan nükteli çizimlere karikatür denir. Karikatür başta Türkçe olmak üzere birçok derste kullanılabilir. Türkçe açısından bakacak olursak Türkçe dersinin ve öğretmenlerinin öğrencilere kazandırmayı amaçladığı bazı davranış, bilgi ve özellikleri göz önününde bulundurursak Türkçe dersinde karikatür kullanmak hem ders için hem de öğrencilerin planlanan kazanımları elde etmesi için son derece faydalı bir unsurdur. Örnek vermek gerekirse Türkçe dersinin öğrencilere kazandırmayı amaçladığı sözlü ve yazılı olarak öğrencilerin kendini ifade edebilme becerisi karikatür kulllanılarak kolayca geliştirilebilir ve öğrenciler bu sayede etkili bir eğitim süreci geçirebilir. Aşağıdaki karikatürü öğrencilere sunarak yazılı ve ya sözlü olarak onlara ne çağrışrırdığını sorup onların yazılı ve sözlü anlatım becerisine katkıda bulunabileceğimiz gibi karikatür görsel bir obje olduğu için daha güzel ve etkili bir etkinlik ortaya çıkacaktır.                   
 
Karikatürün özünde amaç; düşündürmek, eleştirmek ve bunlarla beraber güldürmek yer alır. Güldürürken düşündürmek çok önemli bir olgudur. Karikatür bunu başarılı bir şekilde yerine getirir. İşte bu sayede eğitimde düşünen, sorgulayan bireyler yetiştirmek istiyorsak karikatürden faydalanmalıyız. 
   Şimdi Türkçe derslerinde karikatür kullanmanın faydalarından bahsedelim. Öğrenciler derste sıkılırlar, bunalırlar ve dikketleri bir noktadan sonra dağılır karikatür öğrencilerin dikkatini toplar ve onların derse odaklanmasını sağlar. Öğrenciler dersi hem takip ederler hem de karikatürler sayesinde eğlenerek zevk alarak bir ders süreci yaşarlar, pek tabiki bu sayede ders daha verimli hale gelir. Öğrencilerin derste karşılaştıkları karikatürler sayesinde anlama, kavrama ve yorumlama kabiliyetleri gelişecektir. Espri anlayışları, dünya görüşleri bu karikatürler ile bereber farklı noktalara çıkacak genel kültürlerinde de bir yükselme meydana gelecektir.       
    
   Türkçe derslerinde kullanılacak olan karikatürler her öğrenci de farklı bir anlam bırakacaktır ve bu da öğrencilerin derste birbirileriyle iletişime girip tartışmalarını bereberinde getirip her bireye farklı bir yaklaşım tarzı kazandıracaktır. Çocuk karikatür sayesinde kendi fikirlerini ifade eder ve içinde yaşadığı toplumu anlar. Türkçe dersinde göreceği bir karikatür sayesinde öğrencinin yargılama ve sonuca ulaşma yeteneği gelişir. Karikatürleri gören öğrenci ve ya öğrencilerin karikatürlere özenerek karikatür çizme becerilerini keşfetmeleri de mümkündür. Belki de geleceğin karikatüristleri bu sayede ortaya çıkacaktır. Kimi öğrenciler bir konuyu dinleyerek ya da okuyarak anlamayabilir karikatürle ifade edildiğinde görsel bir imaj öğrencinin gözüne ifade edeceği için öğrenci açısından eğitim süreci daha olumlu ve etkili  bir hal alabilir, bu sayede edinilen bilgiler daha sağlıklı bir şekilde kalıcı olacaktır. Bir dil bilgisi konusuna bir karikatürle giriş yapmak hem öğrencileri güdüleyecek hem de öğrencilerin görsel ve zihinsel faliyetlerini harekete geçirip öğrenciler sıkılmasını önleyip eğlenerek bir dil bilgisi konusuna giriş yapmalarını sağlayacaktır. 
     
Örneğin bu karikatürle başlanılan bir ‘cümlenin öğeleri’ konusu öğrenciler tarafından hoş ve ilgi çekici bir şekilde karşılanacak, öğrenciler dolaylı tümleç adlı öğeyi kolaylıkla öğrenecek ve öğrenilen bu bilgiyi akıllarında uzun süre muhafaza edebileceklerdir.
  Kısacası karikatürler Türkçe eğitiminde son derece olumlu ve etkili bir yere sahiptir. Türkçe dersinin amacına yönelik yukarıda bahsettiğim birçok faktörde karikatürlerin kullanılması öğrencilere yarar sağlayacaktır. Karikatürün öğrencilere kazandırdıklarını sadece Türkçe dersinin içinde ele almak mümkün değildir. Öğrenciler Türkçe dersinin gerektirdiği kazanımları elde ederken bununla beraber birçok alanla alakalı bilgi ve birikimi de kendilerine kazandırmış olurlar. Sanattan kişisel gelişime, kendini gerçekleştirmeden, eleştirel düşünceye, yorumlama becerisinden farklı pencerelerden olaylara bakabilmeye kadar daha nice kazanımları öğrenciler derste gördükleri karikatürler sayesinde kendileriine kazandırırlar.
  Türkçe ders kitaplarında birçok tema üzerine kolaylıkla karikatür çizilebilir. Örneğin sağlık ve çevre temasına uygun yaratıcı birçok karikatür çizilip öğrencilere sunulabilir. Bu tema hakkında mesajlar bu şekilde öğrencilere rahatlıkla verilip daha etkili, ilgi çekici ve verimli bir eğitim süreci geçirilebilir. Daha birçok temayı böyle karikatürler sayesinde öğrencilere sunabilir ve temada yer alan iletiler bu sayede etkili bir şekilde öğrencilere iletilebilir.     Eğitimde özellikle Türkçe dersinde karikatür kullanılması yukarıda bahsettiğim unsurları gözönünde bulundurduğumuzda çok etkili ve önemli bir unsurdur. Öğrencilere son derece faydalı kazanımlar karikatürler sayesinde kazandırılır. 




Tema: Okuma Kültürü
                                                     Temaya Hazırlık Çalışması
          
      1-) Aşağıdaki karikatür sizde ne çağrıştırmaktadır? Görüşlerinizi sınıftaki arkadaşlarınızla tartışınız.
           
       2-) Aşağıdaki karikatürle ilgili bir paragraf oluşturunuz. 

  Aşağıdaki karikatürün verdiği mesajdan yola çıkarak toplumumuzun okuma alışkankanlığı ile ilgili düşünceleriniz nelerdir, açıklayınız. 

      

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder