Yabancı Öğrencilerle Türkçe Deneyimi
Ahmet isimli Suriyeli bir arkadaş ile etkinlikleri gerçekleştirdim. Birazdan anlatacağım aktiviteler bana gerçekten çok büyük keyif verdi. Hayatımda ilk defa yabancı bir insanla beraber vakit geçirdim ve bu bana büyük kazanımlar sağladı. Şunu belirtmek istiyorum ki her ne millet olursa olsun insan insandır ve kimsenin kimseden üstünlüğü yoktur.
Ahmet isimli Suriyeli bir arkadaş ile etkinlikleri gerçekleştirdim. Birazdan anlatacağım aktiviteler bana gerçekten çok büyük keyif verdi. Hayatımda ilk defa yabancı bir insanla beraber vakit geçirdim ve bu bana büyük kazanımlar sağladı. Şunu belirtmek istiyorum ki her ne millet olursa olsun insan insandır ve kimsenin kimseden üstünlüğü yoktur.
Öncelikle
Ahmet ile buluştuk ve onu ilk olarak h.z Mevlana’nın hocası olan Seyit
Burhanettin’ in türbesine götürdüm. Seyit Burhanettin Türbesi ziyaretimiz hiç
beklemediğim kadar eğlenceli ve Ahmet adına faydalı geçti. Ahmet ile beraber türbeyi
gezdik dua ettik ve 45 dakika bir saat kadar türbenin bahçesinde oturduk sohbet
ettik. Bu sohbetimizde onun ailesinde ve buradaki yaşamından konuştuk. Türkçe
hakkında olumlu görüşleri mevcut kolay öğrenildiğini söylüyor fakat sadece ö,
o, u, ü özellikle de ö ve ü harflerinde sorun yaşadığını tespit ettim ve bu
durumu Ahmet’ e sorduğumda gülerek ben de sana onu söyleyecektim ben bu
harfleri söyleyemiyorum dedi ve bu harflerle ilgili mini bir çalışma
gerçekleştirdik. Ahmet için bence çok yararlı bir çalışma oldu. Yuvarlak ünlülerde sorun yaşıyordu, ben de
yuvarlak ünlüler ile başlayan ve içinde yuvarlak ünlü barındıran ‘’ölüm, odun,
uzun, uskumru, ortak, ödül v.b.’’ kelimeleri onunla telaffuz ederek bu açığını
büyük bir oranda kapattık. Daha sonra hayvan adlarını beraber tekrar ettik.
Hayvanlara da şuradan geldik Seyit Burhanettin Türbesinin yanında bir mezarlık
mevcut ve mezarlıktaki çimenlerin arasında bir kaplumbağa gezinmekteydi Ahmet
son derece meraklı ve öğrenmeye açık bir öğrenci olduğu için hemen adını sordu
ve kaplumbağa ismini beş altı defa tekrarlattım bunun sonucunda öğrendi.
Buradan diğer hayvanların isimlerini de tekrarladık tabi doğru bir telaffuz
çerçevesinde. Etraftaki kuşların türlerini bana bir bir sordu Ahmet, ben de ona
söyledim ve Ahmet de sık sık tekrar etti öğrendi. Ahmet’ te şunu gözlemledim
teknolojiyi çok etkili bir şekilde kullanıyor ne söylesem hemen telefonundaki
Arapça - Türkçe sözlükten bakıyor ve doğru bir şekilde kelimeyi kavrıyor.
Ayrıca telefonunda yer alan Türkçe kelimelerin doğru telaffuzu ile ilgili olan
bir program ile telaffuz dersi alıyor. Ahmet kelimeyi telefona söylüyor doğru
ya da yanlış olduğunu program tespit edip Ahmet’ e dönüt veriyor. Daha sonra
Ahmet okuma yapması gerektiğini söyledi ve uzun mezar taşlarındaki yazıları
Ahmet ile beraber sesli bir şekilde okuduk.
Ahmet ile sohbetimiz onun Türkçe öğrenmesine yarar sağlayacak şekilde
türbenin bahçesinde sürüp gitti.
Seyyit Burhanettin Türbesi ziyaretimize ait resimler
şu şekilde:
Daha sonraki durağımız tarihi Kayseri Kalesi oldu.
Yolda yürüyerek Ahmet ile konuşmamız devam ederken kendisinin kültürel olarak
bizim toplumumuzdan farklı olduğunu gözlemledim. Bu durum da gayet doğal bir
şey. Kendisi yedi aydır ülkemizdeymiş ve bu yedi ayı göz önünde bulundurursak
bence gayet iyi bir seviyeye gelmiş durumda. kendinsin dil gelişiminde
dikkatimi çeken bir durum şu belki de bu konuları görmemiştir bilemiyorum ama
iyelik eklerini kelimelere koyamıyor iyelik eki olan kelimeleri de garipsiyor
örneğin araba denince garipsemeyip bu kelimeyi bilirken arabası denince o ne
demek diyor. Bu durum benim dikkatimden kaçmadı. Tarihi kaleye geldiğimizde
Ahmet ile çimento, kale, tadilat, çalışmak, gezi ve daha birçok kelimeyi
öğrendik. Kalenin bir bölümünde tadilat vardı ve bu konu hakkında da konuştuk.
Bir gözlemimi paylaşmak istiyorum Arapçadan Türkçeye geçen birçok kelime olduğu
için Ahmet ve nice Arapça bilen öğrenciler Türkçe konuşarak anlaşma sağlarken
biraz olsun avantajlılar. Tadilat, mesele, meçhul ve karşılaştığımız daha
birçok kelime Ahmet’ in zihninde zaten mevcuttu bu kelimelerde sadece telaffuz
sıkıntısı vardı ve biz de ufak çalışmalarla bu sıkıntıyı aştık diye
düşünüyorum.
Bunlar da Kayseri Kalesinden çekindiğimiz
fotoğraflar:
Kaleden sonra Kayserinin gözdesi Hunat Camiye
gittik. Ben İstanbul Türkçesiyle Hunat camisinin geçmişinden ve kurucusundan
bahsettim. Ahmet dini terimleri gayet güzel bir şekilde söylemekte ve bilmekte
çok az telaffuz sorunları yaşamakta. Ahmet ile birlikte Hunat Camide beraber öğle
namazı kıldık.
Beraber caminin içini gezip namaz kıldıktan sonra da
Ahmet’ i Hunat hatun çay bahçesine götürdüm ve biraz soluklandık. Ahmet ile
burada bir şeyler içtik ve gün isimlerine çalıştık. Ahmet yuvarlak bir ünlüden sonra
dar bir ünlünün yer aldığı heceyi rahat bir şekilde söyleyemiyor bu benim
dikkatime takıldı. Bu durumu bol bol tekrar ederek aşabileceğini kendisine
söyledim. Ahmet bana, dinleme, okuma, yazma ve konuşma becerilerinin önemli
olduğunu okuma da sorun yaşadığını söyledi. Sınava da gireceklermiş ben de
kendisine bol bol metin okumasını ve zorlandığı kelimeleri tekrar etmesini
söyledim bu sayede okuma ve telaffuz becerisi gelişecektir diye düşündüm. Hunat hatun çay bahçesinde yer alan ebru
sanatı, hat sanatı, halıcılık, ney üzerine açılmış odalar vardı bu sanatlar
hakkında sohbet ettik. Ahmet ‘ in sıfat, zarf, fiil gibi öğeleri biliyor olması
beni biraz şaşırttı okulda öğrenmiş sanırım. Bir de şunu gözlemledim Ahmet çoğu
kelimeyi zıt anlamlarıyla öğreniyor. Mesela kötünün ne demek olduğunu anlarken
iyinin zıttı değil mi diyor ve anlatan kişi hiç zorlanmıyor ve daha önemlisi
Ahmet zihninde çok daha iyi bir şekilde kolaylıkla öğreneceği kelimeyi
canlandırıyor ve kelimeyi kavrıyor.
Ahmet ile Hunat hatun çay bahçesinde çekindiğimiz
fotoğraflar:
Hunat hatun çay bahçesinden sonra acıktığımızı fark
ettik ve Ahmet’ i yemek yemeye davet ettim.
Ahmet’ e yolda gördüğümüz nesnelerin adını ve doğru telaffuzunu
öğrettim. Örneğin levha, oturak, tekerlek, yaya geçidi, otobüs, elektrik,
internet, telefon ve daha birçok kelimenin anlamıyla birlikte doğru telaffuzunu
öğrettim. Sonra Ahmet’ e ay isimlerinden bahsettim ve ay isimlerini beraber
telaffuz ettik.
Son
olarak Ahmet ile yemek yiyeceğimiz mekana geldik ve yemeklerimiz gelmeden bugün
benimle gerçekleştirmiş olduğu etkinliklerin kendisine ne gibi faydalar
kazandırdığını ve günümüz hakkında genel olarak neler düşündüğünü sordum Ahmet’
te samimi bir şekilde şu ifadeleri söyledi: ‘’ Bu gezi benim için Türkçe öğrenmem
açısından faydalı bir etkinlik oldu, bunun yanında çok eğlendim. Bu etkinlikler
sırasında yeni yeni kelimeler öğrendim ve yanlış telaffuzlarımı düzelttim. Yeni
yerler gördüm bu benim için çok iyi oldu. Anı için birçok fotoğraf çektik. Hem
öğrendim hem de eğlendim. Bunun ikisini birden yapmak çok zordur. Her zaman
öğrenmek böyle olmalı. Hem eğlenmeli insan hem de öğrenmeli. Bugün
yaptıklarımızdan hiç sıkılmadım. Bugün yaptığımız etkinlikler sayesinde
öz güvenim yerine geldi önceden bir yerde Türkçe konuşmaktan korkuyordum bir
yanlış yapacağım diye ama artık korkmuyorum her yerde cesur bir şekilde
konuşabilirim. Benim Türkçe öğrenmeme bugün yaptıklarımız ve konuştuklarımız
çok büyük yarar sağladı. Tüm bunlar için önce Güngör arkadaşıma sonra da Gürkan
hocama teşekkür ederim.’’
Ahmet ile yemeğimizi yedik ve biraz dinlendikten
sonra yavaş yavaş yola çıktık.
Bunlar yemekten fotoğraflarımız:
Yemeğimizi yedikten sonra Ahmet’ i evine bıraktım.
Yolda Ahmet ile Türk atasözleri üzerine çalıştık. Ben söyledim o tekrarladı ve
bilmediği kelimelerin anlamlarını öğrettim, bir sonraki buluşmamızın sözünü
birbirimize vererek evlerine geldik Ahmet ile olan birlikteliğimiz böylelikle
son buldu, Eğer bugün kendisine benim bir yararım olduysa ne mutlu bana.
Ahmet
son derece öğrenmeye açık ve akıllı bir insan. Bence dil öğrenme becerisi üst
düzeyde. Meraklı bir insan olduğu için bol bol soru soruyor ve bu da onun birçok
yeni kelimeyi öğrenmesini sağlıyor. Henüz ülkemize geleli yedi ay olmasına
rağmen gayet güzel bir şekilde Türkçe konuşuyor ve Türkçe metinleri okuyor.
İnşaat mühendisliği okuyan Ahmet bu gayretinde ve azminde çalışmaya, çabalamaya
devam ederse yakın bir zamanda b2 olan seviyesini rahatlıkla üst seviyelere
çıkaracaktır. Ahmet arkadaşımı bu başarısından dolayı tebrik ediyorum ve
başarılarının devamını diliyorum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder