10 Mayıs 2015 Pazar

Güngör Karapolat – Ters Yüz Edilmiş Sınıf Modeli Hakkında Rapor.

                                        1-)  Ters-Yüz Edilmiş Sınıf Modeli
   Ters yüz edilmiş sınıf modeli 21. Yüzyıl da ortaya çıkan geleneksel kalıplaşmış eğitim modelinin dışında eğitime yeni bir soluk getiren,öğretmen merkezliden öğrenci merkezli bir eğitime olanak sağlayan bir eğitim modelidir. Peki ters yüz edilmiş sınıf modeli nedir? Öğrenciler bu model de asıl olan bilgileri evde kendi başlarına bularak öğrenirler  ve araştırarak, emek harcayarak, kendi ferdi özelliklerine uygun bir yöntemle bilgiyi kazanarak kazandıkları bu bilgiyi de okuldaki rehber öğretmen gözetiminde ve rehberliğinde uygulayarak bilginin pekiştirilip daha etkili bir öğretim sağlandığı bir modeldir. Geleneksel öğretim modelinde öğretmen sadece bir bilgi kaynağıydı. Ters yüz edilmiş sınıf sisteminde ise öğretmen bir yol gösterici rolündedir. Her öğrencinin bireysel özellikleri farklıdır. Eski model de öğretmen dersi  anlatır ve her öğrencinin dersi bu şekilde anlaması, kavraması beklenirdi ve pek tabiki bu yötem aşikar bir şekide bir çok öğrencinin başarısız olmasına sebep olmuştur. Her öğrenci dinleme yoluyla öğrenemeyebilir, farklı uygulamalar onun bilgiyi daha kolay almasına yardımcı olacaktır. İşte bu noktada ters yüz edilmiş sınıf modeli öğrencilere bu imkanı sunmaktadır. Her öğrenci evinde öğretmeninin rehberliğinde aldığı videolar v.b. materyallerle kendi özelliklerine uygun bir şekilde ister müzik dinleyerek, ister öğretmeninin sunduğu videoyu gönlünce anlayana kadar tekrar tekrar izleyerek öğrenirler. Bura da önemli bir nokta ise öğretmenin sunduğu video yeterli ve gerekli bilgileri öğrencilere kavratmalı ve kazandırmalıdır. Ters-Yüz Edilmiş Sınıf modeli teknolojinin bizlere sunduğu bir imkandır. Bu model Kolorado’daki Woodlang Park  Lisesinde çalışan Jonathan Bergman ve Aaron Sams adındaki iki öğretmen tarafından bulunmuştur ve uygulamaya başlanmıştır. İlk olarak derse gelemeyen öğrenciler için bu yöntemi kullanmışladır ve bu iki öğretmen başarılı da olmuştur. Peki yöntemin avantajları ve dezavantajları nelerdir? Ters yüz edilmiş sınıf modelinin uygulanması için bilgisayar ve bununla birlikte internete ihtiyaç vardır. Bunlar bazı öğrenciler için ulaşılması zor imkanlar olabilir. Bazı öğrenciler videolara güvenerek dersleri önemsemeyebilir. Bir diğer dezavantaj ise öğretmenin konu ile ilgili hazırladığı videoyu öğrencinin izleyip izlemediği ve videonun yeterliliği konusudur. Bunların yanı sıra bu modelin bizlere sağladığı geniş avantajlarda pek tabiki mevcuttur. Ters yüz edilmiş sınıf modeli öğrencilerin araştırma ve düşünme becerilerini geliştirir, öğrenciler bireysel aktiviteler yaptıklarında sorumluluk duygusu öğrencilerde pekişir, öğrencilerin sınıfta sıkılmalarını engeller ve algı seviyelerinin düşmesini önler, öğrencilerin olaylara dışardan bakma ve yorumlama becerilerini geliştirir, ebeveynler öğrencilerden rahat bir şekilde haberdar olurlar ve onlara yardımcı olacak imkanlar sunarlar, öğrenci ile öğretmen arasındaki iletişimi geliştirir sağlam temellere üzerine kurar, bu model öğretmeni sağdece bilgiyi yayan değil, öğrencilere rehberlik eden bir birey olarak karşılarına çıkartır ve ters yüz edilmiş sınıf modelinin en önemli avantajı ise öğrencilere kendi becerilerine göre kendi anlama ve kavrama düzeylerine göre bilgiyi edinme olanağı sunmasıdır. Bu durumu bir benzetmeyle gözler önüne sermek istiyorum. Düşünün bir salça yapacaksınız ve domates, salatalık, elma, armut, patlıcan ve marulu salça makinasına atıyorsunuz hepsinden aynı şeyi yani salça olmalarını bekliyorsunuz ve sonuçta sadece domates salça oluyor diğer ürünler heba oluyor işte gelneksel eğitim modeli tam da bu olsa gerek ters yüz edilmiş sınıf modeli buna karşı çıkarak herkesin kendi bireysel becerilerine göre kendi eksik ya da faydalı yönlerine göre eğitimlerini sağlamayı gerçekleştiriyor ve bu imkanı onlara sunuyor.
   Görüldüğü üzere ters yüz edilmiş sınıf modeli özellikle öğrenciler açısından bir çok olumlu dokunuşu beraberinde getirmektedir. Geleneksel modele aykırı olarak ters yüz edilmiş sınıf modelinde  öğrenci evde ders ile ilgili hazırlanan materyalleri(video, slayt) inceler ve konuyu daha evdeyken anlar ve içselleştirir sınıfta ise öğretmenle birlikte çeşitli aktiviteler yapar ve konuyu beraber pekiştirir, işte ters yüz edilmiş modeli kısa şekliyle de budur.                                                                        
                      2-) Ters Yüz edilmiş Sınıf modeli Hakkında Video İncelemesi         
   Video normal bir sınıf görüntüsü halinde başlıyor fakat sonra gerçek manada ters yüz oluyor. Öğretmen alışılagelmişin dışında kürsü de dersi anlatıp gitmiyor öğrencilere bir yol göserici bir rehber oluyor bununla birlikte sınıf içerisinde onlara yardımcı oluyor. Öğretmen sanal ortamdan hazırladığı slaytı ya da videoyu öğrencileriyle paylaşıyor. İşte bu vieo ve ya materyal öğrencilerin ders kaynağı ve onların ödevi yahut hazırlanmaları gereken konu oluyor. Klasik olan sisteme göre öğretmen bu konuyu sınıfta klasik yöntemlerle anlatması gerekirken bunun tam tersi olarak öğrenciler konuyu sıkılmadan istedikleri zaman evlerinde rahatça öğretmeninden aldığı materyaller sayesinde öğrenip sınıfa geliyorlar. Sınıfta ise öğretmenle beraber aktivite yapıp test çözüyorlar. Öğretmen problem yaşadıkları yerlerle ilgili sınıfta öğrencilerle yakından ilgileniyor. Sınıfta öğretmen ve öğrencileri teknolojiden bol miktarda yararlanıyorlar. Video da öğrenciler etkili öğrenme için değişik materyaller hazırlayarak sınıfta vine adında kısa video çekiyorlar. Aileler ev ortamında çocuklarını daha rahat gözlemleyebiliyor ve onlara yardımcı olabiliyorlar. Aileler de ters yüz edilmiş sınıf modelinden gayet memnunlar. Bu eğitim modeli dünyanın önde gelen üniversitelerinde bile kabul görmüş durumda. Videonun sonlarına doğru geldiğimiz zaman bir lisedeki matematik öğretmeni teknolojik aletleri kullanarak öğrencileriyle beraber örnek sorular çözüyor ve bu sayede konunun pekişmesini gerçekleştiriyor. Bayan öğretmen sınıfta öğrencileriyle birebir ilgileniyor. Öğretmen bir sonraki dersin konusunu video çekerek örneklerle anlatıyor ve öğrencileriyle paylaşıyor.

   Videodan da anlaşılabildiği gibi Ters Yüz edilmiş Sınıf Modeliyle birlikte öğretmenin tekelindeki eğitim sistemi öğrencilere geçiyor ve böylelikle geleneksel eğitim modeli son buluyor.öğrenciler teknolojik aletler sayesşnde öğretmenlerinin rehberliğinde evlerinde diledikleri zaman diledikleri kadar ders çalışıyorlar sıkılmadan verimli bir eğitim süreci yaşıyorlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder